真的是个黑暗的世界!

昨天妈妈一个人只身去了LCCT 廉价机场!


哎, 因为东西被扣留了!
要去那里的邮局领取!

没办法, 这一次买多了!
太重了!
都是那快递公司都跟他说了, 太重会重扣留!
他还说不会不会! 真倒霉!

pegawai 1:

P1:encik , brg ini org hantarkah saya!
L:kena bayar cukai?
P1:ya!nanti saya kira...
ok!kena byr RM183...

L:en, tolong discount sikitLAH, ni pin org hantarkah saya, saya tak tahu kena tax..encik tolonglah sikit!
P1: sorry, ni memang cukai yang anda kena bayar!

L: en, hari ini saya naik bus datang, mana saya ada bawa dui byk ini!
P1: itu awak punya hal, kalau duit tak ada datang besok lah!

L: tapi, encik saya datang jauh ini!
P1: itu masalah awak sendiri..
L: tolonglah sikit encik!

then, dia tak pedulikan saya!

P1: ur ikut kerani ini, panggil dia kirakan!

心里那是觉得很高兴, 以为有转 机!

K1: ok!
ah Moi, anda kena bayar RM201.00
L: tapi, duiat saya tak ada...
K1: bank ada , boleh pergi keluar wang!

那时候我真的很失望, 为什么我们这里的海关真的是没有人情味1
人家都说了没那么多钱, 就是不管你!

没办法, 我又在去找那海关!
后来我去找PEGAWAI2!

L: en, betul betul tolong sikit!
sata bukan tak mau bayar, masalahnya duit saya tak byk!
lagi pun saya datang jauh jauh ini!
kalau saya bayar habis ini, saya tak payah balik ke?

P2: ok , biar saya tengok ini.
macam ini lah saya hanya boleh tolong bagi sikit lagi discount...
RM154.60!
itulah yang boleh saya bagi!

L: tolong lagi kurang, dlm 100 tak boleh ke!

P2 看看P1!

P2: sorry, ah moi, inilah yang saya boleh tolong, kalau lagi kurang saya yang kena bayarkan nanti.
nanti saya kena abdullah marah!

那时候, 真的...
要怎样, 如果不给, 那东西就没的拿了!
其实我真的很倒霉, 如果当时我遇到的是那P2 可能我一开始就不用那样多税了!
因为他比较是人, 那P1 简直就是动物, 没有人情味!

哎, 能怪谁, 就是自己倒霉!
下回真的要学乖了!
要准备INVOIS!

爸爸, 就笑我,
你终于知道海关的真面目@!
他们是很贱渣的....
明明是那我们的咖啡钱, 还说是什么交税1

还说如果你不要交, 那我们就会包东西寄回!
我才不相信, 可能他们自己分了!

要不是因为这是人家订的!赶着要!!!
我真很想让他去寄回!

其实本来妈妈心里是觉得交税嘛!
应该不用多!
哇, 那海关真的不是人!

税他们喜欢自己算!
要你给多少就多少!
我的东西才100可以要你交RM183!

哎,这社会真的是很黑暗!
什么都要钱!
就只是赚那么一丁而钱, 却要倒贴给海关!

真的是白做了!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 评论: